eerste verslag. - Reisverslag uit Mil Lel, Australië van woutgeverink - WaarBenJij.nu eerste verslag. - Reisverslag uit Mil Lel, Australië van woutgeverink - WaarBenJij.nu

eerste verslag.

Blijf op de hoogte en volg

30 December 2015 | Australië, Mil Lel

de eerste maand zit er al bijna weer op dat ik hier in Australië ben.
en ik dacht het werd wel eens tijd om iets van mij te laten horen.

het begon allemaal op woensdag 2 december ik was vroeg. en was om 6 uur wakker om te melken. want die avond om 22:00 uur was het dan tijd ik vertrek naar Australië. na een bak koffie met papa en mama op Schiphol ben ik alleen door de Douane gegaan.
de vlucht ging van Amsterdam naar Dubai. ik had hier gelukkig genoeg ruimte want deze vlucht was niet overvol en had 3 stoelen:). deze heb ik gedeeld met een andere Nederlander die ook krap zat. na 6,5 uur vliegen waren we eindelijk in Dubai. Hier had ik 1,5 uur tot de volgende vlucht dus hoefde niet lang te wachten. Van Dubai vloog ik dan naar Melbourne Australia. Dit was een vliegtuig met 2 lagen waar mensen konden zitten. deze reis duurde ongeveer 13,5 uur. hier had ik jammer genoeg niet veel beenruimte en heb ook niet veel geslapen. veel films gekeken :P

Om 6:30 Australische tijd ben ik aangekomen in Melbourne. Hier moest ik langs de douane en werd je onderzocht door een hond als je niks mee had gesmokkeld. Ik had voor die middag een vlucht staan naar Mount Gambier. (mijn eindbestemming) dus moest ongeveer 6-7 uur wachten tot ik weer verder kon. rond de middag was het dan eindelijk zover mijn vlucht vertrok naar mount Gambier. En dan kom je in een vliegtuig voor 24 personen. das heel wat anders dan die grote vliegtuigen van de Emerates. het was een vliegtuig met propellers en maakt veel kabaal. vreemd genoeg heb ik hier wel 45 minuten in kunnen slapen. na een uur vliegen werd ik wakker en kon net op tijd zien hoe Mount Gambier er uitziet van boven. Op het vliegveldje aangekomen werd ik opgehaald door de boer waar ik tijdelijk aan het werk kon.

Aangekomen op het bedrijf kreeg ik mijn kamer toegewezen.( ik woon hier bij een gezin in huis). En werd het eerste biertje geopend. (heiniken jammer genoeg) hierna zijn we gelijk gaan melken. 1 van de werkers was al begonnen. Ze melken hier in een 30 stands zwingover melkstal. dus ze hebben 30 koeien aan beide kanten in de melkstal en zwingen de melkklauwen over van links naar rechts. alleen hier hebben de koeien teveel ruimte aan beide kanten. Dus soms heb je 30 koeien aan 1 kant maar kan ook 33 zijn of 29. er word altijd met 2 man gemolken. 1 die de koeien uit het weiland haalt en de andere start als de eerste koeien er zijn. en maken het samen af. verder krijgen ze brokken bijgevoerd in de melkstal. De bedoeling is nog om hekken in de melkstal te maken om de koeien recht te laten staan. maar dit is tot een stilstand gekomen. want de mensen die het doen hebben vakantie.

Na een week werken en veel verschillende temperaturen hebben mee gemaakt van (20 tot 41 graden). ben ik zaterdags naar een andere boer geweest. want die zocht nog personeel. dit was een bedrijf met 2 bedrijven. beide bedrijven melken rond de 500 koeien. ik heb hier 3 middagen gemolken om te kijken als het iets voor mij was. ze molken in een 50 stand buitenmelker. een carrousel. het nadeel was dat dit een oud type was. en de klauwen waren erg slecht. ze hadden geen vacuüm dus aansluiten was een hele opdracht. Het personeel was zeer vriendelijk. maar ze zochten echter alleen een melker. en ik kon hier dus niet veel leren.

Dus tot nu toen ben ik op het zelfde bedrijf gebleven waar ik startte. met 300 koeien. ik melk hier 13 keer per week gemiddeld. verder laat de boer mij redelijk wat zien. zijn al naar een paar kerst shows geweest van verschillende bedrijven. dit is eigenlijk gewoon een reden om bier te drinken. verder voer ik de koeien elke dag bij in het weiland. dit word gedaan door een soort doseerwagen. het bedrijf heeft in totaal 3 grote pivots. deze beregenen in een grote cirkel. hierdoor is het mogelijk om hier het hele jaar rond gras te laten groeien. 2 pivots worden gebruikt om gras te laten groeien voor de melkkoeien. en 1 kleinere word gebruikt om luzerne te laten groeien. dit word gemaaid en gebaald. en in droge tijden bijgevoerd aan de melkkoeien.

Ik heb kerst gevierd met de familie, en nieuwjaar word waarschijnlijk gevierd in een local café. en de volgende dag moet natuurlijk gewoon weer gemolken worden.

vorige week heb ik dan eindelijk ander werk gevonden waar ik langer kan blijven. dit is een bedrijf dat ligt 300 km van het bedrijf waar ik nu zit. het is een bedrijf van 500 koeien. een 50 stands carrousel van 2 jaar oud. en voeren net zoals in nederland met een voermengwagen en ze zijn een ligboxenstal aan het bouwen voor 600 melkkoeien. ik kijk er erg naar uit om hier heen te gaan. ik ga hier waarschijnlijk rond 8 januari naartoe. de boer waar ik nu ben wou mij er wel naartoe brengen. dus na nieuwjaar zit ik ongeveer 1,5 uur van adelaide. verder hoop ik hier ook een auto op de kop te tikken zodat ik meer kan zien van het land.

ik hoop dat iedereen een goede kerst heeft gehad. en wens iedereen een gelukkig nieuwjaar.

cheers. from australia :)


PS: foto's zullen binnenkort op mijn facebook verschijnen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 02 Dec. 2015
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 2799

Voorgaande reizen:

30 December 2015 - 30 December 2015

Australië

Landen bezocht: