Een nieuw jaar een nieuw begin. - Reisverslag uit Meningie, Australië van woutgeverink - WaarBenJij.nu Een nieuw jaar een nieuw begin. - Reisverslag uit Meningie, Australië van woutgeverink - WaarBenJij.nu

Een nieuw jaar een nieuw begin.

Blijf op de hoogte en volg

07 Februari 2016 | Australië, Meningie

Het is al weer 2 maand dat ik hier ben en het word wel tijd dat ik iets van me laat horen.

De planning was voor nieuwjaarsnacht om naar port mac donnald te gaan. Ik zou eerst melken en dan later komen met de auto van de boer. Na het melken ben ik dus die kant opgereden dit was ongeveer een half uur rijden. De familie van de vrouw van de boer had hier een vakantie huisje. De planning was om naar de pub te gaan hier maar daar is niks van gekomen omdat de boer al in slaap was gevallen. Dus had mijn saaiste oud en nieuw sinds tijden. Maar het was nog steeds wel gezellig.

Nieuwjaars morgen was het al weer vroeg want we moesten natuurlijk weer een half uur terug rijden en melken. De dagen na oud en nieuw is de boer gebleven in het vakantie huisje en kwam elke ochtend terug om te melken en ’s avonds deed ik dat dan met de medewerker. En woonde dus 3 dagen op mezelf.

Op de planning stond dat ik op maandag 11 januari naar het nieuwe bedrijf zou gaan. Dit is dinsdag 12 januari geworden. Want er reed geen bus naar Meningie op maandag. De boer zou mij eerst brengen maar hij was vergeten dat hij had gepland met de veearts dat de koeien op drachtigheid werden gescand. Dus ik heb de andere boer gevraagd als het op 12 januari ook goed was. Dus ik ben een dag later begonnen op het nieuwe bedrijf.

Het nieuwe bedrijf.

In de morgen heb ik de koeien gevoerd bij Collins de voerwagen weer opgevuld. En toen was alles klaar en tijd om te gaan. Koffer achter op de auto en gaan. Na 3 uur rijden met 1 tussenstop om koffie te halen kwamen we in Meningie aan. Eerst zijn we verkeerd gereden want 1 van de vrienden van Nathan zei dat we rechts moesten. En ik probeerde de boer te bellen maar die nam niet op. Na dat we ongeveer 5km de verkeerde kant op reden belde die eindelijk. En zei dat we de andere kant op moesten en zoeken naar een groot rood huis op de top en natuurlijk een nieuwe stal die word gebouwd.

Ik kwam rond 1 uur aan op het bedrijf van Fischer in Meningie. Hier werd ik welkom geheten door de boer zelf. Afscheid genomen van de vorige boer en door de nieuwe boer mijn huis gewezen. Want van dit moment ga ik op mezelf wonen. (alone:O) die middag moest ik 4 uur beginnen. Ik werd opgehaald door de boer en afgezet op de boerderij. De werknemer had de koeien al opgehaald en was begonnen met melken. Hij legde uit hoe alles werkte en ik begon te melken. Hier word gemolken in een 50 stand buitenmelken. Alles is digitaal je hebt een computer die zegt of het een bucket cow is (medicijnen of biest). Dit word aan de kalveren gevoerd. Alleen ze doen de biest niet in een dumpemmer in de avond. De eerste week werkte ik hele dag begon om 3 uur of 4 uur ’s nachts. En dan werkte tot een uur of 1 ’s middags wel met een pauze er tussen hoor. En dan begon weer om 3 uur of 4 uur ’s middags. Dit was om alles te leren.
Op maandag kon ik dan zelf beginnen. Ik moest beginnen in de morgen dus om 3 uur er zijn. Eerst check je dan de droge koeien als er wat aan het kalven zijn. Hierna zet je de trekker aan het mixen van het voer. (deze wagen word de dag van te voren gevuld). Dan haal je de koeien uit het stuk land. De koeien lopen het hele jaar door op het zelfde stuk land. Hier worden ze gevoerd in troffen. Er is geen gras ofzo in dit stuk land alleen maar zand. Als je de koeien hebt opgesloten in de wachtruimte ga je de 10 ton mix verdelen over de troffen.( tijdens het voeren bepaal je hoeveel er over is en hoeveel je dus bij moet voeren) Dan rond 4 uur begon ik dan met melken. En natuurlijk ging de eerste keer niet top een koe schopte een tepelhouder uit elkaar en miste een deel (deze vond ik terug na het melken, dus had een nieuwe klauw gepakt uit het arsenaal) . Als je als 2e op de planning staat kom je om 6 uur ’s morgens om de laatste koeien er in te drukken. En meestal is het iemand die na het melken de gesepareerde koeien insemineert. (er word hier gewerkt met activiteitsmeters zo de computer separeert de hoog actieve koeien (tochtige koeien) automatisch) de computer in de melkstal zegt ook dat ze tochtig zijn en je kunt die groen gemarkeerd zien. Dus om 6 uur kwam Viktor (dit is een collega die komt uit Oekraïne en woont op de boerderij met zijn vrouw (zijn vrouw voert de kalveren)). Als je om 6 uur komt allemaal naar voren halen voor het opdrijfhek. Als alle koeien op het platform van de carrousel zijn worden de tochtige koeien er op gezet. Ik begin dan alvast met schoon maken enzo.

Rond half 8 ga ik dan even naar huis voor een ontbijt. Als ik terug kom van het ontbijt begin in met het maken van de mix. Soms een collega start al met het maken van de mix. Dan los ik hem af. Je maakt soms 2 extra mixen voor de dag en soms 1. En verder maak je de mix voor de volgende dag. Daarnaast doe je klusjes en dingen die gedaan moeten worden. Meestal als je ’s ochtends om 3 uur begint ben je na 1 uur vrij.

De volgende dag was in ingeroosterd om te beginnen om 3 uur ’s middags met melken. Als je ’s ochtends niet ingeroosterd staat kom je om 7:30 op het bedrijf. Ik maak elke dag dat ik moet werken de mixen. Voer de droge koeien stieren deze krijgen vierkante balen en hebben hier genoeg aan voor een paar dagen. Dan werk je door tot ongeveer 1 uur ’s middags. Dan ga ik naar huis voor een lunch en kom terug om 3 uur ’s middags. Je start met checken van de droge koeien. Als er een kalf geboren is geef je die gelijk een oor nummer. (dit word ’s nachts om 3 uur niet gedaan omdat het te veel gepruts in het donker is) dan ga je de koeien ophalen en begin je met melken. Omdat ’s middags sneller gaat dan ’s morgens komt de volgende persoon om de koeien op te jagen om half 6. Deze doet dan de koeien achter het opdrijfhek en haalt de pas afgekalfde koeien op. Deze worden na alle andere koeien op het platform van de carrousel gezet. Je checkt als de koeien goede melk hebben. En dan melk je ze voor 30 seconde om de melkstroom op gang te krijgen. Hierna begin je weer met schoon maken. Sluit de koeien weer op en checkt de droge koeien. De droge koeien worden voor en na het melken gecheckt en 2 x rond de dag van 7:30 tot 13:00.

Hierbij een beetje wat ik nu aan het doen ben.

Verder word er op het bedrijf een stal gebouwd voor 600 koeien dit schiet aardig op het word een vrijloopstal ipv een ligboxenstal. De bodem word bedekt met compost. Hier een link van een video van hoe het er uitzag 2 weken geleden. https://youtu.be/i7WdHAgl7WM .ze zijn nu al een stuk verder. Ze zijn begonnen met dak leggen en wanden storten.

Heb 1 weekend vrij gehad maar hier in niks gedaan want had op dat moment geen auto. Dit weekend had ik de tijd om na te denken wat ik wou. Volgend jaar werken of toch een HBO studie gaan doen. Ik heb voor het laatste gekozen. Jaja ik ga volgend jaar weer naar school. Ik ga de studie agrarisch ondernemerschap doen samen met Johan hilhorst. En verder heb ik een beetje rondgekeken in Meningie met mijn farm car. Heb nu een auto geregeld en heb tijd om dingen te doen. Dit weekend ga ik terug naar mount gambier. En ga het bedrijf bezoeken waar frank heeft gewerkt. En slaap op het bedrijf waar ik heb gewerkt. En ’s avonds naar de bellum natuurlijk. Ik werk 11 dagen en heb dan 3 dagen vrij. Ze werken hier met 4 vaste medewerkers. Waarvan 3 melken en doen de rest van de klusjes. 2 hiervan komen uit het Oostblok en de andere komt uit Australië. Verder werkt de vrouw van 1 van de medewerkers op het bedrijf, de boer zelf natuurlijk en deze week is er een duits koppel begonnen met werken op het bedrijf. En 1 van de medewerkers gaat deze week voor een maand op vakantie, terug naar zijn eigenland na 2,5 jaar.
Foto’s worden bij de map op facebook toegevoegd.

Cheers from australia.

Wout

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 02 Dec. 2015
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 2801

Voorgaande reizen:

30 December 2015 - 30 December 2015

Australië

Landen bezocht: